Dobra dieta a Twoje zdrowie psychiczne


IDD_wtorek_nowyhttp://dobradieta.waw.pl/Catering-Dietetyczny-Warszawa#oferta:


Dobrej dieta. Mijał drugi dzień . . Rutynowo, z Heleną jedliśmy obiad na kolację: szaszłyk  z tofu w stylu azjatyckim z ryzem i surówką z kapusty pekińskiej, rzotkiewki i pomidora. Pomyślałem, że dobrze byłoby dosolić szaszłyk. Ale nie, przecież sól wiąże wodę w organizmie. Muszę zważyć się ponownie po kolacji. Nie wychylałem się. więc..
– Jak Ci smakuje? zapytała Helena.
–  Posiłki są smaczne, odpowiedziałem wymijająco.
Helena popatrzyła na mnie, Gdzieś głęboko w jej oczach zauważyłem iskierki uśmiechu.
– Gdybym to ja ugotowała taka potrawę to pewnie byś  tego nie jadł. Powiedział byś, że nie jesteś głodny.. Spostrzeżenie było trafne.
– Powiedz mi  -odpowiedziałem pytaniem na pytanie, czy ty przestawiałaś wagę
w łazience?
– Nie rozumiem, może kiedyś, przy sprzątaniu łazienki, przestawiłam wagę., odpowiedziała.
Tak się tylko pytam, ponieważ dzisiaj na wadze miałem o pół kg mniej niż wczoraj.
– Takie ważenie się po kilka razy dziennie nic nie daje. Żeby sprawdzać wagę należy ważyć się raz w tygodniu, zawsze o tej samej porze . Ale zaraz Ci powiem  czy waga jest dobra dodała wstając od stołu
Po chwili usłyszałem głośne stwierdzenie.
– Waga jest dobra. U mnie wskazuje tyle samo co wczoraj.

Ponowne ważenie potwierdziło pierwsze wżyłem o pół kg mniej niż wczoraj, czyli 88,3 kg. Już drugi dzień nie jemy, lodów ani słodyczy powiedziałem do Heleny jakby na usprawiedliwienie.

Zobaczcie co na temat wpływu odżywiania na nasze zdrowie mówi Ola Galewska Tomańska.

Dobra dieta a stan zdrowia psychicznego

Pewnie wielu z Was myśli, że sposób, w jaki się odżywiamy wpływa tylko na nasze ciało. Jednak to, co jemy, wpływa także na nasze zdrowie psychiczne. Istnieje wiele przykładów potwierdzających tę zależność. Badania pokazują związek między jakością diety a stanem zdrowia psychicznego. Dowiedziono, że sposób, w jaki się odżywiamy, może mieć zbawienny, jak również niszczycielski wpływ na biochemię naszego mózgu, nasze zachowanie czy nastrój. Dr McCulloch, szef Fundacji na Rzecz Zdrowia Psychicznego twierdzi, że w niektórych przypadkach zmiana diety przynosi o wiele lepsze rezultaty w leczeniu schorzeń psychicznych niż leki czy terapia.

Myślę, że każdemu z nas zdarzają się sytuacje, kiedy sięgamy po jakiś konkretny produkt (zazwyczaj po słodycze) po to, by poczuć się lepiej. Często mamy ogromną ochotę np. na czekoladę, żeby dodać sobie energii albo musimy koniecznie wypić kawę, żeby jakoś funkcjonować. Według badaczy jedzenie, jakie wybieramy, może wpływać na zaburzenia nastroju, w tym przyczyniać się do powstania depresji. A problem ten jest ogromny, bowiem według Światowej Organizacji Zdrowia (WHO) na depresję cierpi obecnie 121 milionów ludzi na świecie.

Nasi najwięksi wrogowie

Sięgamy po słodycze, kiedy chcemy poprawić sobie nastrój. Z jednej strony jedzenie czekolady faktycznie uwalnia endorfiny, z drugiej jednak cukier w nadmiernej ilości może przyczynić się do powstania zaburzeń psychicznych, potęgować objawy depresji, wywoływać niepokój, upośledzać zdolność radzenia sobie ze stresem, a również utrudniać proces nauki. Nadmiar spożytych kalorii pochodzących z cukrów powoduje, że jesteśmy zmęczeni, ospali i rozdrażnieni. Istnieją badania pokazujące, iż to cukier uzależnia mocniej niż kokaina! Dlatego właśnie osoby uzależnione od słodyczy czy pijące słodkie napoje, kiedy odczuwają silną potrzebę zjedzenia czegoś słodkiego, potrafią zachowywać się jak narkoman „na głodzie”. Niestety często takie osoby tłumaczą sobie tę nagłą potrzebę tym, że skoro mają na coś ochotę, to znaczy, że ich organizm się tego domaga i powinny to zjeść… Po zjedzeniu choćby jednej kostki cukru w organizmie powstaje szereg reakcji chemicznych. Stężenie cukru we krwi gwałtownie rośnie, więc trzustka zaczyna wyrzucać ogromne ilości insuliny, by móc sobie jakoś poradzić z tą substancją i przetworzyć tę nadwyżkę w tłuszcz, który organizm jest w stanie zaakceptować. Pewnie niewielu z Was zdaje sobie sprawę z tego, że nadmiar glukozy we krwi może być śmiertelny, bowiem możliwości wątroby, która może ją magazynować, są ograniczone.

Nadmiar mięsa w diecie również wpływa niekorzystnie – powoduje wzrost napięcia i agresję, a obfite i ciężkie kolacje powodują problemy z zasypianiem czy koszmary senne. Jeśli chodzi o miłośników jedzenia typu fast food oraz tłustych potraw czy słodyczy, mogą być oni bardziej narażeni na depresję. Brytyjski naukowiec Robert McCarrison przebadał wpływ fast foodu, czyli ogólnie rzecz biorąc, jedzenia zawierającego sztuczne składniki, duże ilości cukru i utwardzonych tłuszczów na zachowania agresywne. Zaobserwował, iż karmione dżemami, konserwami, pieczywem z białej mąki szczury wykazywały znaczną nerwowość oraz tendencje do gryzienia i drapania opiekunów. W podobnym badaniu, gdzie sprawdzono wpływ jedzenia na zachowanie ludzi, przez 2 tygodnie uczniom jednej ze szkół serwowano tylko zdrowe posiłki i okazało się, że okres ten wystarczył, by stali się oni znacznie spokojniejsi i mniej skłonni do przemocy.

A więc Dobra dieta, czyli co należy jeść?

Właściwa, Dobra dieta może spowodować zmiany w pracy mózgu oraz wpłynąć na polepszenie nastroju i zdolność postrzegania świata. Mózg jest bowiem bardzo wrażliwy na to, co jemy i pijemy. Do prawidłowego funkcjonowania potrzebne są przede wszystkim odpowiednie ilości złożonych węglowodanów, aminokwasy, egzogenne kwasy tłuszczowe, bogaty zestaw witamin i minerałów. Niektóre składniki pokarmowe mogą obniżyć ryzyko wystąpienia depresji. Należą do nich witaminy z grupy B, a także kwasy tłuszczowe omega-3. Dobra dietą związana z niższym ryzykiem wystąpienia depresji jest dieta śródziemnomorska. Sposób odżywiania się wpływa także na poziom koncentracji, zdolność zapamiętywania i kojarzenia faktów czy szybkość uczenia się. Dieta, która składa się z fast foodów, słodyczy, napojów gazowanych i innych niezdrowych dań znacznie ogranicza nasze zdolności umysłowe. A co je zwiększa? Przede wszystkim owoce, warzywa, pełnoziarniste produkty zbożowe, jajka, ryby i orzechy. Te dwie ostatnie grupy produktów są bogatym źródłem nienasyconych kwasów tłuszczowych, bez których mózg nie może prawidłowo funkcjonować. Chorym z zaburzeniami psychicznymi, szczególnie z tendencją do stanów depresyjnych zalecana jest Dobra dieta, czyli  lekkostrawna z dużą ilością jarzyn i owoców oraz piciem ok. 2-3 litrów płynów dziennie.

A czy Wy zwracacie uwagę na to, w jaki sposób się odżywiacie?

esklep02