Powrót Hitlera i inne lutowe premiery

Powrót Hitlera i inne lutowe premiery

On wrócił 2 Olsztyn On wrócił 3

 

W Teatrze im. Stefana Jaracza w Olsztynie 6 lutego 2016 premiera na Scenie Margines. Będzie to ON WRÓCIŁ Timura Vermesa (przekład: Eliza Borg). Adaptacja, dramaturgia: Maria Marcinkiewicz-Górna, reżyseria i opracowanie muzyczne: Piotr Ratajczak, scenografia: Matylda Kotlińska, kostiumy: Grupa Mixer,ruch sceniczny: Arkadiusz Buszko, reżyseria świateł: Damian Pawella.

Ze strony teatru: Berlin, rok 2016. Na ławeczce w parku budzi się… Adolf Hitler. Świat tonie w nihilizmie neoliberalnego rozpasania, innymi słowy: schodzi na psy. Führer jest zniesmaczony zanikiem dziejowej dyscypliny, która kształtuje prawdziwie silne narody. Brany omyłkowo przez niefrasobliwych berlińczyków za zwykłego komika, postanawia przywrócić porządek, musi tchnąć nowe życie w nadpsutą tkankę współczesnej kultury. Powtórny tryumf jego idei wiedzie przez świat mediów. Hitler onieśmiela i jednocześnie ośmiela. Staje się „kanclerzem” you tube’a – jego popularność rośnie, bo wielu w głębi duszy czuje, że świat trzeba wziąć za pysk, jeszcze raz określić, kto obcy, kto swój i odrzucić polityczną poprawność słabych ludzi. Niby niemiecka to sztuka, a jakże uniwersalna i na czasie.
Piotr Ratajczak, reżyser spektaklu, opowiada o powrocie Adolfa sięgając do konwencji slapsticku.
Jest śmiesznie tak bardzo, że aż po plecach przechodzą ciarki.

Obsada: Marzena Bergmann – Dama Bellini/ Panna Kromeier/ Dziennikarka/ Beate Golz, Milena Gauer – Hitler, Jarosław Borodziuk – Człowiek z Pralni/ Sawatzki/ Lekarz, Grzegorz Gromek – Sensebrink/ Przewodniczący NPD/ Renate Kunast/ Pan z SPD, Radosław Hebal – Kioskarz/ Kolega Mehmeta/ Taksówkarz/ Sekretarz NPD/ Naziol 2, Paweł Parczewski – Mehmet/ Szpasdemir/ Naziol 1.

Na 12 lutego Teatr Polski w Poznaniu zapowiada w Piwnicy pod Sceną premierę  EXTRAVAGANZY o miłości autorstwa Joanny Drozdy, Jędrzeja Burszty i  Wojciecha Kaniewskiego. Reżyseria: Joanna Drozda, scenografia, światła i kostiumy: Robert Karger, muzyka i aranżacje: Michał Łaszewicz, ruch sceniczny: Justyna Białowąs.
Extravaganzę wykona trupa w składzie: Sylwia Achu, Agnieszka Findysz, Kornelia Trawkowska, Elżbieta Węgrzyn,  Przemysław Chojęta, Andrzej Iwanowski, Piotr Kaźmierczak, Arkadiusz Kowalski, Michał Łaszewicz, Jakub Papuga, Piotr Trojanowski, Wiesław Zanowicz.

Teatr zapowiada, że Extravaganza to: noc w teatralnych zakamarkach, orkiestra na żywo, bufet z wyszynkiem, tingel-tangel, pantomima, taniec, piosenki, burleska, klasycy literatury, ciało, miłość, rozwibrowane zmysły, tresowane koziołki, nienajlepsze sztuczki magiczne, pierwszy kieliszek gratis, mile widziany ekstrawagancki strój. Wyłącznie dla widzów dorosłych.

A dalej :

EXTRAVAGANZA to azyl w niespokojnych czasach. Miejsce, do którego schodzi się, żeby odnaleźć wolność – ciała i umysłu, a także szansa, aby na powrót odzyskać zdolność do nieskrępowanego fantazjowania na temat otaczającej nas rzeczywistości. W Piwnicy pod Sceną gromadzą się marzenia, te niewypowiedziane, wstydliwe, na co dzień skrywane obsesje i fascynacje, którym wreszcie można pozwolić dojść do głosu. Schodzimy pod ziemię, żeby poczuć się dobrze ze sobą.

W EXTRAVAGANZIE każdy spełnia swoje marzenia: w ciele, w słowie, w piosence czy szpagacie. To podziemna inicjatywa, która proponuje pakt z widzem – zaproszenie do wspólnego mierzenia się z tabu marzeń i odkrywania nas samych, pięknych i podłych, do obcowania z naszymi najgorszymi lękami i najlepszymi grzechami. Tu spotkają się najpiękniejsze i najszczersze wersje nas samych, przy szampanie i śledziu, przy odgłosach artystów i dźwiękach orkiestry na żywo! ( W barze płatność tylko gotówką).

Za to Teatr im. Wandy Siemaszkowej w Rzeszowie zaprasza na kameralną sztukę Arthura Millera  Coś w rodzaju miłości  – premiera 27 lutego na Małej Scenie.

Teatr na swej stronie twierdzi, że jest to historia pewnej tajemnicy. Spotkanie kobiety z przeszłością i mężczyzny bez przyszłości. Ona tkwi w ciągłym pragnieniu afirmacji własnej atrakcyjności. Nie widzi, że mimo dojrzałego wieku wciąż jest piękna i by poczuć się atrakcyjnie jest w stanie zgodzić się na wszystko. Próby zawładnięcia drugim człowiekiem są jedynie próbą uświadomienia sobie swojej wartości.

On walczy o pozycję w grupie i pragnie dominować. Niespełniony „samiec alfa” nieustannie usiłuje wszystkim udowodnić, że jest coś wart i że coś znaczy. Od pięciu lat nieudolnie próbuje rozwikłać sprawę, w której rozwiązanie nikt już nie wierzy, a niesłusznie skazany wciąż tkwi w więzieniu.
Jego obecność daje jej nadzieję.
Teatr zaprasza na spektakl przepełniony mrocznym klimatem rodem z filmów noir, w którym bohaterowie są zdolni do wszystkiego, by pokazać światu wymarzoną wizję siebie.

Przekład: Małgorzata Semil, opracowanie tekstu: Jan Kapela, reżyseria: Martyna Łyko, scenografia i kostiumy Paulina Rzeszowska.

Obsada: Mariola Łabno-Flaumenhaft i Robert Żurek.

Natomiast we wrocławskim Tetrze Lalek 27 lutego na Scenie Kameralnej odbędzie się premiera sztuki Tesla vs Edison. Tekst: Joanna Gerigk, reżyseria: Michał Derlatka, scenografia Michał Dracz.

Jest to trzymająca w napięciu opowieść osadzona w industrialnych realiach początków XX wieku – oparta na faktach historia zaciętej rywalizacji dwóch wielkich wynalazców o prymat w dziedzinie elektryczności. Prąd stały czy prąd zmienny? – spór, który sto lat temu elektryzował cały świat, rozstrzygnął ostatecznie wizjoner Nikola Tesla, wynalazca m.in. dynama rowerowego, silnika elektrycznego i baterii słonecznej. Ale przez lata to właśnie Thomas Edison był na ustach wszystkich… czy aby na pewno grał fair? Tesla vs Edison to przedsięwzięcie o ogromnym potencjale edukacyjno-dydaktycznym. Promuje postawę dociekliwości poznawczej, konsekwencje w osiąganiu obranych celów – także wbrew przeciwnościom losu – oraz działanie „pod prąd”, wbrew utartym schematom.
Na Scenie Kameralnej wystąpią : Edyta Skarżyńska, Konrad Kujawski i Jacek Radomski.