Szalik i dywan kontra uczucia religijne

Szalik i dywan kontra uczucia religijne


Poprawność polityczna i media społecznościowe. Dość częste językowe zestawienie we współczesnym świecie. Występuje razem w słowno-religijnych przepychankach. Niedawno pisaliśmy o tym, jak Dolce & Gabbana zaproponowali muzułmankom całkiem nowe i modne wdzianka. Wystarczy jednak jeden fałszywy ruch i firma może zostać pożarta na śniadanie przez użytkowników grasujących w świecie wirtualnym.

W sezonie zimowym 2015/2016 „Złotą fangę w nos”, gdyby taką nagrodę przyznawali internetowi czepialscy, zwani „hejterami”, otrzymałaby firma H&M.

W sieci zawrzało po tym, jak firma zaproponowała klientkom jasnobeżowy szal w szare paski. Internauci oburzyli się twierdząc, że szal jest łudząco przypomina talit (tałes), chustę zakładaną przez Żydów na czas modlitwy.

H&M zajął stanowisko w tej sprawie i przeprosił tych, którzy poczuli się urażeni. „Przepraszamy, jeśli kogoś uraziliśmy tą częścią garderoby”. Twierdzą, że sklep nigdy nie wiązał się z polityką ani religią, i jest otwarty na wszystkich ludzi. Wzór, który pojawił się na szalu jest wynikiem analizy trendów w obecnym sezonie. Nadal bardzo modne są paski, stąd „kontrowersyjny” efekt.

Chętni mogą porównać propozycję H&M do żydowskiego oryginału, ponieważ produkt jest dostępny w sklepach internetowych. Sieciówka nie chce chyba jednak narażać się klientom i poinformowała, że nakład produktu był niewielki i w wielu punktach jest już niedostępny. W takim przypadku pędźmy co sił w nogach do H&M online, by wyrobić sobie opinię.

Myślę, że sporo szczęścia miał sklep IKEA, kiedy kilka lat temu w ofercie pojawił się chodnik o nazwie Signe. Do złudzenia przypominał talit swoim worem i wykończeniem – frędzelki na obu brzegach dywaniku „tkanego na płasko”.  Szaro-granatowy chodnik leżał na podłodze w wielu domach, ale trudno było spotkać kogoś, kto miałby pretensje o to, że wykorzystany został wzór religijny.

Z pewnością duży wpływ na radykalizowanie się grup i przeciwstawianie się rozwiązaniom, które godzą w uczucia religijne i światopoglądowe ma wpływ rozwój sieci społecznościowych, dzięki którym w krótką chwilę można znaleźć ludzi o podobnych wnioskach i obserwacjach, co jest z jednej strony świetne – w końcu człowiek jest istotą stadną. Ale z drugiej strony istnieje niebezpieczeństwo, że niedługo trzeba będzie uważać na każdym kroku, żeby się nawzajem przypadkiem nie poobrażać.

hm szalik w paski

foto: pixabay.com, http://www2.hm.com/pl_pl/productpage.0343612001.html