To był kwartet…

To był kwartet…

opublikowane w Klub Muzyki, Najnowsze Wpisy | 0

Z sieci wzięte…

Kompozycja Sławka Piwowara „Po drodze na tamten Świat”.Heniek Tomala Drums/ Andrzej Nowak Piano/Sławek Piwowar Git  Aleksander Śliwa Bass Nagrane w 1975 realizacja dźwięku Piotr Madziar.

Aleksander Śliwa

Kwartet to był –  niestety już trzech z nas nie ma na tym Świecie
Heniek Tomala Drums, zginął  w 1982 (ofiara stanu wojennego)
Sławek Piwowar ” odszedł ” na wiosnę tego Roku I Andrzej Nowak pare dni temu
Posłuchajcie kompozycji Andrzeja nagranej w 1975 r „Taniec w worku”.

https://www.facebook.com/osliwa/videos/10207132382609335/

 KSIAZECZKA_druk

27 lutego br. na rynku pojawi się druga płyta z serii „Swingujące 3-miasto”, zawierająca nagrania najdłużej chyba istniejącej formacji Rama 111 – zespołu działającego nieprzerwanie od 1966 roku!
Członkami zespołu byli bracia Andrzej i okresowo Olek i Antek Śliwa.
Wśród szesnastu zarejestrowanych w latach 1968–87 nagrań znalazły się standardy jazzowe (m.in. „Impressions” Coltrane’a, „Meaple Leafe Rag” Joplina), przeróbki polskich przebojów (m.in. „Zegarmistrz światła” „Do łezki łezka”, „Na wszystkich dworcach świata”), a także kompozycje własne zespołu, ze słynną „Bogurodzicą” na czele, za którą dostali nagrodę festiwalu Jazz nad Odrą’71. Z zespołem Rama 111 występowali m.in. Irena Santor, Marianna Wróblewska, Marek Tarnowski, Marion (Finlandia) i Delta Rhythm Boys (USA). Zespół dzielił scenę z największymi postaciami światowego jazzu, jak np. Mercer Ellington, Harry James, Nelson Riddle, Artie Shaw i bracia Dorsey. Rama 111 występowała dosłownie na wszystkich kontynentach i oceanach świata, ale dopiero teraz, poza jednym  okolicznościowym albumem, doczekała się własnej płyty. RAMA 111 założona została w 1966 roku przez studenta gdańskiej Wyższej Szkoły Muzycznej, Jana Rejnowicza (fortepian), który namówił do współpracy Przemka Dyakowskiego (saksofony), Romana Skurzyńskiego (kontrabas) i Andrzeja Śliwę (perkusja). Zespół szybko stał się jedną z najlepszych formacji tanecznych Trójmiasta, regularnie występując w legendarnych klubach Żak i Rudy Kot. Pierwszy poważniejszy występ „zaliczyli” podczas Festiwalu Jazz nad Odrą’68 we Wrocławiu, gdzie akompaniowali Markowi Tarnowskiemu i Mariannie Wróblewskiej, która zwyciężyła w kategorii wokalistów. Trzy lata później, z Piotrem Nadolskim (trąbka) w składzie, za jazzowe opracowanie staropolskiej pieśni rycerskiej „Bogurodzica” otrzymali tam trzecią nagrodę. Od tego czasu, w przerwach między zagranicznymi wojażami, występowali m.in. na festiwalach Jazz Jamboree i Jazz Jantar, w warszawskiej Filharmonii Narodowej i katowickim Spodku oraz w sopockiej Operze Leśnej i w Non-Stopie. Przez dekadę byli też zespołem Rozgłośni Polskiego Radia w Gdańsku. Od roku 1972 kolejnym członkiem zespołu został multiinstrumentalista Tadeusza Petrowa. W roku następnym Rama 111 nagrała z Marianną Wróblewską album „Bylebym się zakochała”. Poza tym wzięła udział w wystawieniu w Operze Leśnej „Mszy Beatowej” Katarzyny Gaertner i Ernestra Bryla (1971). Zainicjowali też nowatorski jak na owe czasy cykl „Disco Rama 111”, będący połączeniem koncertów z dyskoteką (kawiarnia Liliput, Gdynia) oraz Sax Club, prowadzony do dziś przez Przemka Dyakowskiego. Rama 111 od początku grała nowocześnie aranżowany mainstream, w którym słychać było wszystko to, co działo się wówczas w muzycznym świecie. Na początku lat 70. eksperymentowali z jazz-rockiem, by dwie dekady później zwrócić się ku muzyce swingowej i dixielandowi.Prezentują tę muzykę z powodzeniem do dzisiaj i to w składzie bardzo nieodległym od oryginalnego: Jan Rejnowicz (fortepian, organy, lider), Przemek Dyakowski (saksofony), Piotr Nadolski (trąbka, flügelhorn, akoredeon), Tadeusz Petrow (saksofony, klarnet, skrzypce, banjo), Janusz Kadyszewski (gitara, gitara basowa) i Andrzej Śliwa (perkusja). Wcześniej, w różnych okresach w zespole grywali: Maciej Flont (saksofony), Bogusław Skawina (trąbka), Roman Skurzyński (kontrabas), Ryszard Szeliga (gitara basowa), Aleksander Śliwa (gitara basowa). Z zespołem współpracowali również: Miles Fiedler (puzon), Stefan Kearney (perkusja), Tadeusz Kossak (puzon), Marek Marszałek (saksofony), Jan Młynarczyk (puzon), Andrzej Nowak (fortepian), Yuri Ovsyannikov (saksofony), Marian Pietrewicz (puzon), Miroslaw Romejko (saksofon), Henryk Senk (saksofony), Romuald „Mały” Sławiński (śpiew), Antoni Śliwa (flet, sax), Jan Tobola (gitara basowa), Adam Wiśniewski (puzon), Lucjan Woźniak (banjo), Wiesław Wysocki (saksofony) oraz Zenon Żelazny (trąbka).

Serię „Swingujące 3-miasto” sopockiego wydawnictwa Soliton, zainaugurowała płyta grupy „Baszta” (listopad 2011), a niebawem w jej ramach ukażą się kompakty Leszka Dranickiego oraz zespołów „Antykwintet” i „Flamingo”.

Płyta wydana przy finansowym wsparciu CK Gdynia


rAMA 111 900


foto główne: piotrzablocki.info Na zdjęciu Przemek Dyakowski.