W Monachium ruszyło metro

W Monachium ruszyło metro


 

Dopiero?! Nie, nie, spokojnie. Nie dzisiaj. 44 lata temu, 19 października 1971 roku. Metro w Monachium składa się z sześciu linii o łącznej długości trasy 103,1 km.

Pierwsze plany budowy metra w Monachium pochodzą z 1905 roku. Ówczesne plany przewidywały budowę odcinka Hauptbahnhof –Marienplatz. Niebawem ruszyły pierwsze prace, które posuwały się dość sprawnie i intensywnie. Wkrótce potem okazało się, że na 590 metrze tunelu na wysokości ulicy Lindwurmstraße pojawiło się groźba uszkodzenia budynków pod wpływem drgań, postanowiono więc przerwać prace. Wkrótce potem zmieniono przebieg trasy by poprowadzić ją pod Ratuszem, zahaczając o stację Karlsplatz. Przez zaistniałe czynniki, termin zakończenia budowy przedłużył się o 8 lat. W rzeczywistości nowo zbudowana linia nie była typowymsystemem metra, gdyż torowisko połączone było z siecią tramwajową, wagony natomiast poruszały się z prędkością 20 km/h i nie posiadały parametrów pojazdów metra. Wcześniej przygotowane plany rozbudowy ostatecznie porzucono.

Plany modernizacji i rozbudowy kolei podziemnej w Monachium pojawiły się dopiero 20 lat po zakończeniu II wojny światowej. Władze miasta w roku 1964 zdecydowały się wówczas na kontynuowanie prac rozpoczętych na początku wieku. Decydującym czynnikiem popierającym budowę była olimpiada, która miała się odbyć w Monachium w 1972 roku. 5 kwietnia 1971 powstał zarząd metra (Münchner Verkehrs- und Tarifverbund – MVV). 19 października 1971 nastąpiło otwarcie pierwszego odcinka nowej linii o długości 12 km, łączącego Betriebshof Freimann – Goetheplatz. Natomiast 8 maja 1972 oddano do użytku pierwszy fragment linii U3, prowadzący z Münchener Freiheit do Olympiazentrum (4 km). 22 listopada 1975 roku pierwszą linię przedłużono o 2,7 km.

 

194773_Plan-Metro-Munich-U-Bahn

 

 

 

https://pl.wikipedia.org,http://www.mapametro.com/pl/mapa-metro-munich-munchen-u-bahn/