Wirtualni bohaterowie: Lara Croft

opublikowane w Cyberświat, Najnowsze Wpisy | 0

„Czasami, by zrozumieć swoją teraźniejszość, trzeba wrócić do przeszłości” – tym właśnie cytatem rozpoczynamy serię artykułów, w których przedstawiane będą postacie z gier komputerowych, mających znaczy wpływ na światopogląd niejednego gracza. Pierwszym zaprezentowanym bohaterem będzie autorka słów rozpoczynających artykuł – Lara Croft.

Lara-Croft-tomb-raider-6374056-1600-1280

Lara jest główną bohaterką serii gier o tytule Tomb Raider. Przedstawiono ją jako wysportowaną kobietę o brązowych oczach i rudawo-brązowych włosach, często upiętych w charakterystyczny warkocz lub kucyk. Klasyczny kostium, w którym się porusza to turkusowy top, jasnobrązowe szorty, buty do łydek nałożone na długie, białe skarpety. Wśród jej akcesoriów znajdują się rękawiczki bez palców, plecak, pas z kaburami po obu stronach oraz dwie Beretty 9 mm (swoją drogą, szczególnie polecam tę broń w grze Counter Strike). Lara z pochodzenia jest Brytyjką pełniącą zawód archeologa, jednak traktuje ona swoją pracę bardzo hobbystycznie, poszukując starożytnych skarbów. Przez wielu uważana jest za żeńską wersję Indiany Jonesa, w tym także przez samego Harrisona Forda. Na ekranach monitorów debiutowała w roku 1996 i już po pierwszej części przygód stała się jedną z głównych ikon przemysłu gier komputerowych, przynosząc tym samym niezły zysk swoim twórcom. Dzięki swojej popularności znalazła się w 2006 roku w Księdze rekordów Guinnessa, gdzie określono ją jako „bohaterkę gry komputerowej, która odniosła największy sukces w realnym życiu”.

Największą ciekawostką jest sam proces powstawania postaci Lary Croft. Początkowo bohaterem miał być mężczyzna w kapeluszu i z batem, jednak współzałożyciel Core Design, czyli firmy produkującej grę, Jeremy Smith stwierdził, że za bardzo będzie przypominał on wspomnianego już wcześniej Indianę Jonesa. Poprosił więc o stworzenie bardziej oryginalnej postaci, na co zareagowano chęcią stworzenia bohatera płci żeńskiej, stanowiącej jednak przeciwieństwo stereotypowych bohaterek. Na początku przy tworzeniu głównej postaci inspirowano się artystką pop Neneh Cherry i komiksową postacią Tank Girl. Projektanci eksperymentowali z rozmaitymi projektami, w tym z muskularną kobietą, przywodzącą na myśl nazistowską policjantkę. Na szczęście dla historii świata, ostatecznie zdecydowano się na Larę Cruz – pochodzącą z Ameryki Południowej twardą kobietę z warkoczem na głowie. Zarząd optował jednak za bardziej „przyjaznym dla Brytyjczyków” nazwiskiem. Wertując książkę telefoniczną w poszukiwaniu angielskiego nazwiska brzmiącego w miarę podobnie do „Cruz” ostatecznie zmieniono je na „Croft”.

Lara uznawana jest za symbol seksu – jeden z pierwszych w branży gier. Jej wpływ na przemysł był przedmiotem wielu rozpraw wśród krytyków – opinie o postaci wahają się od pozytywnych, wpływających na zmiany w grach komputerowych, po negatywne, jako zły wzór do naśladowania dla młodych dziewcząt. Wielu mężczyzn grało w Tomb Raidera właśnie po to, aby popatrzeć na Larę, o co ich partnerki bywały zazdrosne. Często też można było znaleźć na kobiecych forach tematy o głównej bohaterce gry, w których panie prześcigały się w szukaniu niedoskonałości u młodej archeolog. Najpopularniejszym argumentem kobiet, które niejednokrotnie wpadały w kompleksy przez postać Lary, było to, że taka postać nie może istnieć naprawdę. Zwłaszcza ktoś o tak szczupłej talii i wielkim biuście. Po tych licznych sugestiach twórcy gry spojrzeli na swoją bohaterkę trochę bardziej trzeźwym okiem i w kolejnych wydaniach tytułu jej wymiary bardziej były zbliżone to realnych. Zagorzali fani na zawsze zapamiętają jednak pierwotny wygląd Lary, który jak żaden inny przyciągał graczy do monitorów.

20b9f2_236173

O samym życiorysie Lary Croft nie ma co się za bardzo rozpisywać, ponieważ w różnych częściach był on trochę modyfikowany i musiałbym tu przedstawić sześć różnych scenariuszy.

Dotychczas nakręcone zostały dwa pełnometrażowe filmy aktorskie (Tomb Raider oraz Tomb Raider: Kolebka Życia), w których w postać Lary Croft wcieliła się aktorka Angelina Jolie. Film znacznie odbiegał od fabuły przedstawionej w grach. Druga część filmu nawiązywała klimatem do komputerowego pierwowzoru, jednak film nie osiągnął zbyt wielkiego sukcesu. Zyski nie pokryły kosztów produkcji, o co producenci obwiniali słabą (wydaną w tym samym okresie) szóstą część serii gier. Warto dodać, że w celach promocyjnych Tomb Raider w rolę głównej bohaterki wcieliło się kilka modelek, m.in. brytyjska aktorka Nell McAndrew, Rhona Mitra i Alison Carroll.

120151108134846

Postać Lary Croft tak rozsławiła grę Tomb Raider, że niektórzy spędzają z nią nawet sylwestrowe imprezy:


 

Obserwuj Paweł Gołucki:

Inżynier Informatyk, Zootechnik. Hodowca pszczół i owadów-patyczaków. Pasjonat gier komputerowych, uczestnik turniejów w League of Legends. Na Blogu z Kapelusza prowadzi dział Cyberświat.