XI Festiwal Skrzyżowanie Kultur

XI Festiwal Skrzyżowanie Kultur



MUZYCZNE ŚWIĄTYNIE // 21-27 WRZEŚNIA 2015

Jedenasty Festiwal Skrzyżowanie Kultur jest opowieścią o artystach, dla których muzyka to treść życia. Do Warszawy przyjadą wielkie gwiazdy etno z Iranu, Nigerii, Mauretanii, Korei Południowej, Pakistanu i Turcji. Festiwal potrwa tydzień – od 21 do 27 września.

 

– Namiot przed Pałacem Kultury znów będzie rozbrzmiewał muzyką całego świata – mówi Andrzej Matusiak, dyrektor Stołecznej Estrady, który od ponad dekady organizuje Festiwal Skrzyżowanie Kultur. – W ubiegłym roku świętowaliśmy jubileuszową dziesiątą edycję. Trafiliśmy do elitarnego grona najlepszych festiwali świata. Mamy coraz liczniejszą, wierną publiczność. Czujemy się zmobilizowani do jeszcze intensywniejszej pracy. Dlatego rozszerzamy festiwal o nowe bloki
i dodatkowe koncerty, a wydarzenia towarzyszące głównemu programowi  zagoszczą w jednym
z najmodniejszych warszawskich klubów muzycznych.

Najważniejsi będą, jak co roku, artyści. Zabiorą publiczność w podróż do miejsc, gdzie muzykę traktuje się z niezwykłą nabożnością, gdzie zgodnie z tradycją przodków tworzy się misteria łączące rytm, słowo i taniec.  – Muzyka stanowi dla nich pomost między światem materialnym a duchowym – mówi dyrektor artystyczna FSK Maria Pomianowska. – Będziemy gościć wielkiej klasy instrumentalistów i wokalistów z Iranu, który śmiało można nazwać kolebką cywilizacji muzycznej. Stamtąd pochodzą najstarsze, strunowe instrumenty świata. O ironio, muzyka od lat jest tam prześladowana. Przybędą artyści kurdyjscy, opowiadający o największym na świecie narodzie pozbawionym własnego państwa, których jedynymi przyjaciółmi są góry. Na scenie pojawią się wykonawcy z Pakistanu, gdzie od kilkudziesięciu lat toczona jest święta wojna z muzyką, tańcem i poezją.

W energetyczny trans wprowadzą publiczność gwiazdy afrobeatu. Po raz pierwszy w historii FSK wystąpią artyści tadżyccy, prezentujący kultywowane od wieków w rodzinach i plemionach i prawie niezmienione gatunki muzyki i tańca. W koncertowym menu nie zabraknie kreacji kobiecych – przyjadą wyjątkowe artystki, często decydujące się na uprawianie muzyki wbrew woli rodziny czy społeczności. Gościem specjalnym festiwalu będzie Korea Południowa. – Tradycja muzyczna tego kraju jest unikatowa na tle całego Dalekiego Wschodu. Ujmuje, ponieważ jest bezkompromisowa, surowa i autentyczna – dodaje Maria Pomianowska. – Chcemy, by dzięki nam Polacy lepiej ją poznali. Podczas Skrzyżowania Kultur będzie wiele okazji do zetknięcia się z niezwykłymi instrumentami, strojami, a nawet potrawami tego pięknego kraju. Współczesne zespoły koreańskie obok starożytnych pełnych magii i głębokiej ekspresji rytuałów prezentują kreatywną, eksperymentalną muzykę. Dzięki temu stanowią ostatnio jeden z najciekawszych głosów world music. Co ciekawe, tradycyjna muzyka koreańska bazuje na łudząco podobnej do polskiej, tzw. rytmice mazurkowej. W kompletnie innej przestrzeni i barwie dźwięku, odnajdujemy wspólny dla Korei i Polski rytm.

 

PROGRAM 11. FESTIWALU SKRZYŻOWANIE KULTUR
            21 – 27 września 2015 (poniedziałek – niedziela)

 

21/09  (poniedziałek)
Ogród perski
godz. 19.00
Kayhan Kalhor & Ali Bahrami Fard  (Iran)
godz. 20.30
Alireza Ghorbani (Iran)22/09 (wtorek) , godz. 19.00
Kolektyw Europa


23/09 (środa), godz. 18.30
Sounds Like Poland

24/09 (czwartek)
Awangarda i tradycja
godz. 19.00
Geomungo Factory (Korea Południowa)
godz. 20.30
Şivan Perwer (Turcja)

25/09 (piątek)
Mistyka źródeł
godz. 19.00

Badakhshan Ensemble (Tadżykistan)
godz. 20.30
Sain Zahoor (Pakistan)

 

 

26/09 (sobota), godz. 17.00
Tajemnice rytuału
Baraji (Korea Południowa)26/09 (sobota), godz. 20.30
Trans afrobeatu

Seun Kuti & Egypt 80 (Nigeria)27/09 (niedziela), godz. 11:00
Mądrości afrykańskich Griotów

Koncert dla dzieci

27/09 (niedziela)
Szamani i grioci
godz. 19.00

Noreum Machi (Korea Południowa)
godz. 20.30
Noura Mint Seymali (Mauretania)
 

 

     

 

 

 


GWIAZDY 11. FESTIWALU SKRZYŻOWANIE KULTUR

Kayhan Kalhor & Ali Bahrami Fard  // 21/09  (poniedziałek), godz. 19.00

Kayhan Kalhor mistrz gry na kemancze, multiinstrumentalista i kompozytor ma w dorobku trzy nominacje do Grammy, występy w Carengie Hall oraz Lincoln Center. Współpracował z nowojorskimi filharmonikami, można go usłyszeć na ścieżce dźwiękowej z „Młodości stulatka” Francisa Forda Coppoli. Studiował w Ottawie i Rzymie, przez długi czas mieszkał w Stanach Zjednoczonych. Po latach spędzonych na Zachodzie powrócił do korzeni, do ojczystego Iranu. Dziś jest uznawany za najważniejszego ambasadora perskiej sceny muzycznej, który kultywuje tradycje przodków, ale wychodzi też naprzeciw nowym artystycznym wyzwaniom – uwielbia improwizacje, chętnie angażuje się w międzynarodowe projekty. W Warszawie wystąpi razem z Alim Bahrami Fardem, mistrzem gry na 96-strunowym dulcimerze (antyczny instrument perkusyjno-strunowy z pudłem rezonansowym w kształcie trapezu, w który uderza się specjalnymi pałeczkami).

Alireza Ghorbani // 21/09  (poniedziałek) , godz. 20.30

Wybitny młody pieśniarz z Iranu, który odkrywa na nowo sztukę wokalną Persji, tradycyjne instrumenty i poezję suficką. Muzyka Ghorbaniego, dzięki skali głosowej artysty i akompaniamencie kemanche (irański archaiczny czterostrunowy instrument o kształcie paraboli, na którym gra się w pozycji kolanowej) , taru (tradycyjny perski instrument szarpany, złożony z gryfu i pudła rezonansowego w kształcie dwóch połączonych mis) i zapomnianych instrumentów perkusyjnych przywołuje dawny świat Wschodu. Ghorbani prezentuje to, co najważniejsze w sztuce wokalnej regionu – umiejętność improwizacji, budowania nastroju i talent interpretacyjny. Koncert Ghorbaniego na żywo to połączenie spektaklu, rytuału, modlitwy i melancholijnych pieśni. Podczas występu Ghorbani zabierze publiczność do Gulistanu czyli Ogrodu Róż, który przez wieki inspirował sufickich poetów.


Geomungo Factory  // 24/09 (czwartek), godz. 19.00

Geomungo to sześciostrunowa cytra, tradycyjny instrument koreański. Czterech młodych muzyków w znakomity sposób przywróciło cytrę współczesnej muzyce. Łączą dawne brzmienia Korei z nowoczesnymi aranżacjami. Na cytrze gra się na siedząco bambusowymi pałeczkami, a poszczególne nuty łączą się w unikatowe dźwięki. Zespół stworzył rozmaite wersje klasycznego
geomungo – geomungo elektryczne czy geomungo mini przypominające gitarę. W niezwykłych utworach kwartetu usłyszymy koreańskie dźwięki ludowe splecione z funkowym czy popowym rytmem. Efekt? Zdumiewający! Oba albumy Geomungo Factory („Metamorphosis” i „Imago”) otrzymały świetne recenzje w najbardziej prestiżowych pismach muzycznych na świecie.

Şivan Perwer // 24/09 (czwartek), godz. 20.30

Şivan Perwer porywa publiczność charyzmatyczną osobowością, pełnym emocji głosem i hipnotyzującą muzyką. Podobno już w dzieciństwie błagano go o próbkę talentu – starsi przekupywali go cukierkami, by dla nich śpiewał. Dziś jego głos jest najdonośniejszym wołaniem o wolność dla Kurdystanu. Jego zaangażowane politycznie teksty zyskały popularność w czasie kurdyjskich protestów przeciw irackim naciskom w 1972 r. Przez lata utwory Şivana były zakazane w Iraku, Iranie, Syrii i Turcji. W 1976 r., gdy tureckie władze wydały nakaz jego aresztowania, musiał uciekać z kraju i na długo osiadł w Niemczech. Tam nagrał pierwszy oficjalny album z tradycyjnymi utworami kurdyjskimi. Po raz pierwszy wrócił do kraju dopiero w listopadzie 2013 roku. Dziś ma na koncie 25 wydanych albumów i występy u boku takich sław, jak: Peter Gabriel czy Sting.

Badakhshan Ensemble // 25/09 (piątek), godz. 19.00

Niezwykły projekt muzyczny złożony z artystów z Tadżykistaniu. Zespół prezentuje tradycję wokalną i muzyczną kultywowaną w Badakhshan – odosobnionym i trudno dostępnym regionie na wschodzie kraju, położonego wysoko w górach Pamir. Ciekawostką jest, że od wieków istnieją tam dwa języki: potoczny, który nie posiada zapisu graficznego i używany w świątyniach klasyczny język perski. Tradycyjne pieśni folklorystyczne w wykonaniu grupy łączą oba te języki, ukazując bogactwo i unikatowość pamirskiej kultury muzycznej. Liderką pięcioosobowego zespołu jest wokalistka i tancerka Soheba Davlasthoeva. Towrzyszą jej wybitni muzycy, tworzący w rozmaitych gatunkach – od maddoh (pieśni skierowanych do Boga) po pieśni mistyczne, w których słychać setar czy tamburę, tradycyjne instrumenty szyickich muzułmanów z ludu Pamir.

Sain Zahoor // 25/09 (piątek), godz. 20.30

Jeden z najpopularniejszych pakistańskich pieśniarzy, uhonorowany prestiżową nagrodą BBC World Music Award. Zahoor prezentuje uliczny nurt qawwali, gatunku muzyki pakistańskiej związanej z sufizmem – mistycznym odłamem islamu. Muzyka, którą tworzy, inspirowana jest pieśniami śpiewanymi w świątyniach i podczas rytuałów związanych z religijnymi uroczystościami. Wersy sufickiej poezji (tzw. kalamy) łączą się u Zahoora w opowieść o boskiej miłości, szacunku i pokoju. Obecnie artysta koncertuje na całym świecie, towarzyszy mu zespół wirtuozów starożytnych
instrumentów, grających na tradycyjnych bębnach dholak oraz zaprojektowanej przez Zahoora trzystrunowej wersji ektara, pradawnego pakistańskiego instrumentu szarpanego.

Baraji // 26/09 (sobota), godz. 17.00

Baraji po koreańsku oznacza „pomoc”. Niezwykła muzyka, którą tworzy tez zespół, inspirowana jest szamanistycznym obrządkiem Jindo SSitgim, odprawianym w intencji oczyszczenia duszy zmarłych. Śpiew i tańce to istota szamanistycznego rytuału – zespół Baraji przywołuje koreańską tradycję za pomocą ludową sugestywnych wokaliz i dawnych instrumentów o wyjątkowym brzmieniu. Baraji zdobył rozgłos w 2012 roku w Seulu, wygrywając V Koncert Myriad Wave. Od tamtej pory muzycy odwiedzili kilkadziesiąt światowych festiwali i zostali docenieni nominacją do oficjalnej selekcji APaMM na festiwalu Ulsan World (Ulsan World Music Festival – popularne wydarzenie muzyczne odbywa się w koreańskim mieście Ulsan i jest częścią wielkiego Festiwalu Kultury Cheoyong, jednego z najstarszych w Korei Południowej festiwali poświęconych tematyce wielokulturowości.). W 2015 roku wydali swój pierwszy album Beasohn.

Seun Kuti & Egypt 80 // 26/09 (sobota), godz. 20.30

Seun Anikulapo Kuti – nigeryjski muzyk, syn Feli Anikulapo Kutiego – legendarnego multiinstrumentalisty, twórcy afrobeatu i obrońcy praw człowieka. Afrobeat to muzyka i symbol ruchu społecznego, walczącego w Afryce o równe prawa, pokój i wolność.  Seun grał z ojcem w zespole Egypt 80 od ósmego roku życia, po jego śmierci w 1997 r. przejął kierownictwo nad grupą. Zespół do dziś gra w niemal niezmienionym składzie. Artysta łączy tradycyjny afrobeat z nowoczesnymi dźwiękami, jazzem czy funkiem. Nie zmienia się jednak muzyczny przekaz – nawoływanie do jedności, współodczuwania i solidarności ze wszystkimi, którzy są krzywdzeni. Seun Kuti koncertuje na całym świecie i chętnie współpracuje z artystami spoza Afryki. Jego ostatni album „A Long Way To The Beginning” powstał w Londynie we współpracy z jazzmanem Robertem Glasperem, a wyprodukowali go Brian Eno i John Reynolds. Na okładce płyty widać wytatuowane plecy Seuna z napisem „Fela Lives”.

Noreum Machi  //  27/09 (niedziela), godz.19.00
Aktualnie najsłynniejszy zespół muzyki tradycyjnej w Korei Południowej. Grupa specjalizuje się w wirtuozerskiej muzyce perkusyjnej zwanej  Samul-nori. To niesamowita mieszanka elementów tańca i perkusji wywodząca się z ludowego rytuału wykonywanego przez rolników podczas dożynek. Grupa chce odkrywać tradycyjną muzykę koreańską na nowo, tak by pasowała do naszych czasów. Adaptują współczesne nurty muzyczne do tradycyjnych ludowych form, dbając jednak, by pierwotna konstrukcja pozostała nienaruszona. Nazwa grupy odnosi się do określenia perfekcji muzycznej, używanego niegdyś przez koreańskich rybałtów. Określenie noreum machi odnosiło się do muzyka tak utalentowanego, że nikt nie śmiałby z nim rywalizować i nie odważyłby się po nim występować.


Noura Mint Seymali // 27/09 (niedziela), godz.20.30


Noura Mint Seymali pochodzi z jednego ze sławniejszych rodów mauretańskich griotów.
Śpiewa i gra na ardinie, wywodzącej się z rodzimego kraju dziewięciostrunowej harfie, przeznaczonej tylko dla kobiet. Warsztatu gry i miłości do tego instrumentu nauczyła Nourę jej babcia Mounina. Eksperymentuje z tradycyjnymi brzmieniami, by jak mówi, lepiej je zrozumieć. Korzenne dźwięki miksuje z elementami: bluesa, hip-hopu, flamenco, reggae i funku.  Pisze teksty, a mąż akompaniuje jej na gitarze i lutni. Debiutancki album „Tzenni” wydała w ubiegłym roku,  od razu przyciągając uwagę mediów, chwaliły ją: „The Guardian”, „The New York Times” i „Der Spiegel”. Za cel postawiła sobie rozsławienie rodzinnej muzyki w świecie. Ale chce też swoimi występami zwyczajnie sprawiać ludziom radość. W rodzinnej Mauretani śpiewa przede wszystkim na ceremoniach ślubnych, które są pokazami muzycznej wirtuozerii. A koncertuje na całym świecie.

SOUNDS LIKE POLAND

W tym roku odbędzie się już trzecia edycja Sounds Like Poland. Jest to dzień poświecony polskiej muzyce etnicznej. Organizatorzy pokazują publiczności najpopularniejszych reprezentantów gatunku, ale też odkrywają najciekawsze młode zespoły. Sounds Like Poland odbywa się we współpracy z  Instytutem Adama Mickiewicza. Koncerty oraz organizowane tego dnia panele dyskusyjne są otwarte i bezpłatne.

Szczegółowy program dnia zostanie ogłoszony 12.08.2015 r.

KOLEKTYW EUROPA

Od 10 lat festiwal odwiedzali przede wszystkim artyści reprezentujący muzykę z najbardziej odległych i odmiennych zakątków świata. Specjalny dzień – Kolektyw Europa to nowość w programie FSK. Będzie okazją do zaprezentowania nie mniej fascynującej i wszechstronnej muzyki etnicznej z krajów europejskich. Wstęp na koncert jest biletowany.

Szczegółowy program dnia zostanie ogłoszony 02.09.2015 r.

MĄDROŚĆ AFRYKAŃSKICH GRIOTÓW // KONCERT DLA DZIECI

Koncert dla dzieci będzie poświęcony tradycji griotów, czyli opowiadaczy, muzyków, bardów, którzy odgrywają bardzo ważną rolę w społecznościach Afryki Zachodniej. Baśnie i opowieści Afryki zostaną zaprezentowane przy akompaniamencie braci Dembele z Burkina Faso oraz Amadou Foli z Senegalu. Całość poprowadzi  Michał Malinowski, założyciel i dyrektor Muzeum Bajek, Baśni i Opowieści „MuBaBaO” – pierwsze muzeum na świecie gromadzące zbiory światowych tradycji ustnych.  Spotkanie będzie pretekstem do wspólnej zabawy i animacji ruchowo-muzycznej, poprzez którą dzieci będą się uczyć jak oddawać treść słuchanej opowieści językiem ciała oraz spontanicznym śpiewem i grą na prostych instrumentach perkusyjnych. Jest to koncert biletowany.


WARSZTATY 11. FESTIWALU SKRZYŻOWANIE KULTUR

Wszystkich pasjonatów azjatyckiej sztuki tańca, niestandardowych sposobów pracy z ciałem i wielbicieli tradycyjnej muzyki odległych rejonów świata zapraszamy na cykl warsztatów z artystami. Warsztaty będą prowadzone przez mistrzów instrumentów, śpiewu, tańca i ekspresji scenicznej.

Podczas specjalnych bloków warsztatowych wokaliści i wszyscy zainteresowani azjatycką tradycją muzyczną nauczą się gry lub śpiewu wybranych melodii pochodzących z Chin, Japonii czy Azerbejdżanu. Kilka zajęć będzie poświęconych pracy z ciałem i formom ekspresji scenicznej inspirowanym koreańskim szamanizmem, tradycyjną muzyką instrumentalną sanjo i gatunkiem samulnori – zestawem tańców, rytmów i melodii dawnej Korei.  Zapraszamy na warsztaty ukazujące muzyczną kulturę regionu Senegambii, podczas których uczestnicy będą zgłębiać tajniki senegalskiego tańca Sanbar. Ruszą również klasy tradycyjnych rytmów Afryki Zachodniej oraz muzyki indyjskiej – na wokalistów i instrumentalistów czekają zajęcia z improwizacji Ragi oraz Tali.

Zapisy na warsztaty starują 24.08.2015
Szczegóły na www.festival.warszawa.pl


ORGANIZATORZY I TWÓRCY FESTIWALU SKRZYŻOWANIE KULTUR

ANDRZEJ MATUSIAK, Organizator, Stołeczna Estrada // Menedżer, animator i promotor kultury polskiej. Od 1990 roku pełni funkcję dyrektora Stołecznej Estrady, jednej z najstarszych i najprężniej działających instytucji kultury w Polsce. Od kilkunastu lat zajmuje się promocją kultury polskiej w kraju i za granicą. Uhonorowany Srebrnym i Złoty Krzyżem Zasługi.

MARIA POMIANOWSKA, Dyrektor Artystyczna // Doktor habilitowana, multiinstrumentalistka, wokalistka, kompozytorka i pedagog. Od 1984 r. prowadzi studia nad unikalnymi technikami gry na instrumentach muzycznych Azji i Europy podróżując do Indii, Chin, Korei, Japonii, a także na Bliski Wschód. Wydała ponad dwadzieścia płyt. Odznaczona medalem Gloria Artis.

MACIEJ SZAJKOWSKI, członek Rady Programowej // Muzyk, politolog, producent, wydawca, dziennikarz, menedżer. Redaktor muzyczny Polskiego Radia, współpracownik Radiowego Centrum Kultury Ludowej. Założyciel i muzyk m.in. Kapeli ze Wsi Warszawa, Masala Soundsystem oraz Village Kollektiv. Wiceprezes Stowarzyszenia „Transetnika”.

MARTA DOBOSZ, członek Rady Programowej // Iberystka i afrykanistka. Przez wiele lat prowadziła wyprawy w różne strony świata. Współpracowała z wytwórniami płytowymi Harmonia Mundi/World Village i Lusafrica, a także z Polskim Radiem. Była jurorem międzynarodowych targów muzycznych m.in.: Atlantic Music Expo na Wyspach Zielonego Przylądka i APAMM w Korei Południowej.

 


ANNA SZEWCZUK – CZECH, członek Rady Programowej //
Muzykolog,  dziennikarz Programu 2 Polskiego Radia, kieruje pracą Radiowego Centrum Kultury Ludowej. Autorka audycji poświęconych polskiej scenie folkowej, muzyce ludowej oraz muzyce świata. Dokumentowała kulturę Polaków zamieszkałych na Ukrainie, w Rumunii, Argentynie i Brazylii. Jest współautorką płyt radiowej serii „Muzyka Źródeł”.  Organizuje Festiwal Folkowy Polskiego Radia  „Nowa Tradycja”  i koncerty „Muzyczna Scena Tradycji”.

 

FESTIVAL SKRZYŻOWANIE KULTUR

 

Festiwal Skrzyżowanie Kultur odbywa się od 2005 r. Łącznie wystąpiło na nim 192 artystów z 61 krajów i 6 kontynentów. Jest największą w Polsce prezentacją muzyki świata i wielokulturowości. Program wydarzenia przygotowuje Rada Programowa: Maria Pomianowska (dyrektor artystyczna), Maciej Szajkowski, Marta Dobosz oraz Anna Szewczuk-Czech.

Organizatorem festiwalu jest Stołeczna Estrada.

Festiwal jest finansowany przez Miasto Stołeczne Warszawa oraz dofinansowany ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

Partnerem Festiwalu jest PKN Orlen.
SPRZEDAŻ BILETÓW

  • w sieci Bilet /www.ebilet.pl/
  • w salonach Empik
  • w sieci biletomat.pl
  • w biurze festiwalowym mieszczącym się w siedzibie Stołecznej Estrady:
    Marszałkowska 77/79; pon.-pt., godz. 9-17, +48 22 628 44 50, biuro@festival.warszawa.pl

 

 

Sain Zahoor-01_fot_Waheed Khalid

 

 

mat.pras.